Латвія – одна з небагатьох країн світу, де реклама азарту повністю заборонена. Вже 17 років, як закон не дозволяє розміщувати промо гемблінгу будь-де, крім закладів азарту. Але то закон. Бо рекламу азартних ігор усе ж можна побачити тут, і онлайн, і на ТБ. Як так?

Представник Латвійського товариства інтерактивних азартних ігор Каспарс Разна у інтерв’ю Латвійському радіо розповів, що все закономірно – якщо розміщувати рекламу не дають вітчизняним операторам, то їх місце залюбки займуть нелегали та оператори з інших юрисдикцій, яким латвійське законодавство – не указ. У цих умовах латвійські оператори азарту вимушені вдаватися до обходу законів, щоб зберегти клієнтів.
Латвійське товариство інтерактивних азартних ігор підкреслює, що з точки зору прав споживачів заборона реклами азартних ігор робить ігрове середовище набагато більш небезпечним, бо ліцензовані оператори, що надають безпечні послуги, просто не мають можливості просувати їх – на відміну від нелегалів, яким байдужа відповідальна гра. Товариство радить пристати на естонську модель, яка дозволяє рекламу азарта з певними обмеженнями місця та часу розміщення.
Тим більше поточна ситуація виглядає доволі несправедливою – адже всі державні заборони не поширюються на державну компанію Latvijas Loto, яка має ексклюзивні права на організацію офлайн та онлайн-лотерей.
Латвійська рекламна асоціація констатує, що заборона на рекламу азарта давно стала формальністю – 17 років тому вона ще діяла, проте за ці 17 років світ змінився та занурився у онлайн. А там можливості контролю окремих держав не варто переоцінювати.
Голова асоціації також за перегляд обмежень у рекламі азарта: «Ці рекламні мережі технологічно побудовані так, що ми всі пов’язані, і реклама з’являється на кінцевому екрані кожного користувача, або на комп’ютері, або на телефоні. Чи можна цьому запобігти? Я думаю, ні. Латвійські ЗМІ не можуть приймати рекламу азартних ігор, це заборонено законом, але така реклама все одно охоплює жителів Латвії. Ми почали вивчати, як це відбувається, і зрозуміли, що ці іноземні мережі можна легко використовувати й їх доволі багато. Насправді важко відстежити джерело реклами та оплати».
Навіть голова Інспекції з нагляду за лотереями та азартними іграми визнає, що заборона не працює. Але у питаннях скасування заборони міністерствам важко приймати рішення, адже вони знаходяться під тиском соціуму та медіа. Незважаючи навіть на те, що в рекомендації Європейської комісії прямо йдеться про те, що будь-кому, хто займається легальним бізнесом, не можна заборонити рекламувати свої товари чи послуги.
Ще один елемент заборони також доволі смішний. Інспекція з нагляду за лотереями та азартними іграми за законом не має права карати за порушення заборони на рекламу. Функція моніторингу такої реклами – на Центрі захисту прав споживачів. Керівництво Центру чесно каже, що моніторинг порушень реклами азартних ігор не є пріоритетом для них.
Поки ситуація дещо нагадує українську. Є закони, які вкрай невигідні бізнесу. Є заборони закону, які треба або обходити, або втрачати законний прибуток. Є нелегали, яким вся ця законодавча метушня – байдужа. Є клієнти, які поступово перетікають до нелегалів через те, що хтось у владі заробляє репутацію, знищуючи легальний азарт.
Автор: Сергій Гінзбург
Новини ігорного бізнесу України та світу на gamingpost.net. Читайте також:
Безрадісні слоти: іспанські експерименти